logo-bigger-4logo-biggerlogo-bigger-4logo-bigger-4
    • Naše služby
      • Diagnostické měření vozovek
      • Zkoušky v terénu
      • Laboratorní zkoušky
    • Dotace EU
    • Fotogalerie
    • Na stažení
    • Kontakt
      Vzorové poruchy netuhých vozovek
      10.7.2016

      Vliv povrchových vlastností vozovek na nehodovost

      Úvod

      Sledování vývoje vlastností povrchu silnic a dálnic se v poslední
      době stává jedním ze zjišťovaných parametrů vzhledem k bezpečnosti a
      plynulosti silničního provozu. Včasným zjištěním nevyhovujících povrchových
      vlastností a provedenými opatřeními je totiž možné předejít vzniku dopravních
      nehod zvyšovat bezpečnost silničního provozu.

      Není proto divu, že se správci silniční a dálniční sítě stále
      více orientují na měření povrchových vlastností vozovek. Získané informace jim
      umožňují cíleně směřovat finanční prostředky na řešení údržby a oprav nevyhovujících
      a havarijních úseků. Bohužel, finanční prostředky mnohdy nestačí pokrývat ani skutečnou
      potřebu.

      Z dlouhodobého hlediska jsou pak v některých
      případech finanční prostředky, vzhledem k jejich nedostatku, vynakládány
      značně neefektivně. Místo komplexní opravy/údržby jsou nevyhovující úseky opravovány
      jen provizorně. V takovém případě se může stát, že se jedno místo opraví
      několikrát a ve výsledku skutečné náklady převyšují částku, kterou by stála
      oprava kvalitní a dlouhodobá.

      Proto by měli správci komunikací věnovat větší pozornost důkladné
      přípravě tak, aby byly veřejné prostředky vynakládány cíleně tam, kde je to
      potřeba. Na základě včasné diagnostiky lze u zjištěných nevyhovujících úseků připravit
      finanční plán včetně návrhu priorit a technologie opravy.

      Důvody sledování proměnných parametrů

      V současné době se dostává do odborného i veřejného povědomí
      nutnost zjišťování proměnných parametrů vozovek.

      V roce 2012 a 2013 byl se zlínskou správou Ředitelství
      silnic a dálnic řešen pilotní projekt na komplexní diagnostiku silnic I. tříd v
      kraji. V rámci tohoto projektu bylo provedeno měření proměnných parametrů
      silniční sítě (protismykové vlastnosti povrchu vozovek, měření podélných
      nerovností s vyjádřením mezinárodního indexu IRI, měření nerovností
      planografem). Součástí měření bylo také vyhledání poruch včetně zaznamenání
      jejich rozsahu a staničení a zařazení do klasifikačních tříd dle TP 87.

      Toto vyhodnocení bylo následně převedeno do interaktivní
      mapy, ze které si může správce filtrovat jednotlivé úseky a zobrazovat
      jednotlivé zjišťované parametry včetně nehodovosti. Na základě zjištěných dat
      pak byla potvrzena souvislost mezi nehodovostí a nevyhovujícími úseky
      z hlediska protismykových vlastností a nerovností IRI.

      Díky databázi, která obsahuje informace o povrchových
      vlastnostech a nehodovosti, je možné provádět dlouhodobější plánování, přípravu
      údržby a oprav jednotlivých nevyhovujících úseků. Na vybraných úsecích je poté
      možno provést diagnostický průzkum s návrhem optimální technologie opravy. Díky
      této přípravě a optimalizaci procesu je možné ušetřit nemalé finanční
      prostředky, zvýšit bezpečnost a plynulost silničního provozu a zvýšit cestovní
      komfort na našich silnicích.

      Metodika zjišťování proměnných parametrů

      Jednotlivé zjišťované parametry byly měřeny a vyhodnocovány
      dle příslušných norem ČSN a technických předpisů.

       

      Protismykové vlastnosti povrchu vozovky

      Protismykové vlastnosti povrchu vozovky byly měřeny zařízením
      GripTester v souladu s ČSN 73 6177:2009 „Měření a hodnocení
      protismykových vlastností povrchu vozovek“. Úseky byly měřeny rychlostí 60 km/h
      v extravilánu a rychlostí 40 km/h v intravilánu. Měření bylo
      prováděno při poměru skluzu 14,5 % a výšce vodního filmu 0,25 mm. Na obrázku č.
      1 je zobrazeno zařízení GripTester®.

      Obrázek 1: Měřící zařízení GripTester®

      Měření podélných nerovností s vyjádřením mezinárodního indexu IRI

      Měření podélných nerovností s vyjádřením mezinárodního
      indexu IRI probíhalo dle ČSN 73 6175 „Měření a hodnocení nerovností povrchů
      vozovek“. Měření nerovností bylo provedeno zařízením HawkEye. Jedná se o
      laserový profilometr, který provádí měření laserovými paprsky a akcelerometry
      v obou jízdních stopách. Zařízení Hawkeye slouží zároveň k měření
      makrotextury povrchu. Jedním pojezdem je tedy možno zjistit více parametrů. Na
      obrázku č. 2 je zobrazeno zařízení Hawkeye 1000.

      Obrázek 2: Měřící zařízení Hawkeye 1000

      Měření povrchových nerovností planografem

      Měření povrchových nerovností zařízením planograf probíhalo
      dle ČSN 73 6175 „Měření a hodnocení nerovností povrchů vozovek“. Měření
      nerovností je prováděno pod základní čtyřmetrovou délkou. Na nerovné vozovce se
      jedno nebo více koleček nedotýká povrchu vozovky a měřící kolečko sleduje
      nerovnosti povrchu vozovky odpovídajícími svislými pohyby nahoru a dolů.

      Vizuální prohlídka

      Vizuální prohlídka byla provedena záznamem panoramatických
      kamer a následným vyhodnocením poruch dle TP 87. Výstupy z této vizuální
      prohlídky byly následně propojeny s ostatními zjišťovanými parametry.

      Výsledky měření

      Z uvedených měření ve Zlínském kraji je zřejmé, že mezi nejrizikovější úseky z hlediska hodnocení
      proměnných parametrů patří úseky před křižovatkami, přechody pro chodce,
      směrové oblouky o malých poloměrech, úseky ve stoupání/klesání nebo kombinace
      těchto míst. Z tohoto důvodu je potřeba se na tyto úseky zaměřit a na
      nevyhovujících místech provést příslušná bezpečnostní opatření. Zejména je
      potřeba se zaměřit na úseky s vysokým podílem chodců – průtahy obcí a měst.
      K jednotlivým případům je však
      potřeba přistupovat individuálně s přihlédnutím k místní situaci.

      Riziko vzniku dopravní nehody se např. zvyšuje v případě,
      že má řidič pocit bezpečí. Tedy když se vozovka jeví vizuálně v pořádku,
      ale povrchové vlastnosti jsou nevyhovující, což řidič nepozná. Na úsecích,
      které jsou v opticky špatném stavu je řidič vždy pozornější a opatrnější,
      protože očekává nějaké nebezpečí.

      V grafu č. 1 je uvedena závislost délky brzdné dráhy
      při rychlosti 60 km/h. Z tohoto grafu je zřejmé, že rozdíl v brzdné
      dráze při rychlosti 60 km/h na silnici klasifikované stupněm 1 a 5 je 22 m!

      Graf 1: Závislost brzdné dráhy na rychlosti

      Návrh řešení – způsoby možných zlepšení povrchových vlastností

      Vhodným nastavením systému oprav a údržeb silniční sítě ČR
      je možné uspořit nemalé finanční prostředky, které je následně možné použít na
      zvyšování bezpečnosti silničního provozu.

      Ke zlepšení protismykových vlastností povrchu vozovky je
      možno přistoupit z několika možných pohledů – technologií. Výběr
      jednotlivých technologií závisí na aktuálních podmínkách, jako jsou: situování
      úseku, směrovém a výškovém uspořádání komunikace, povrchu vozovky (asfaltový, cementobetonový
      kryt), rozsahu potřebné úpravy atd.

      Tryskání tlakovou vodou se také používá převážně na površích
      CBK. Tato technologie je v současné době zkoumána na pokusných úsecích
      z hlediska trvanlivosti. Prvotní výsledky měření prokázaly zlepšení
      protismykových vlastností po použití této technologie o tři až čtyři klasifikační
      stupně.

      Nátěrové technologie patří mezi nejčastěji používané úpravy.
      Jedná se o nátěr dvousložkovými pojivy s podrcením speciálním kamenivem, které
      je možné probarvit (nejčastěji do červena). Tato úprava se v současné době
      používá převážně na městských úsecích před křižovatkami a přechody pro chodce,
      barevná úprava rovněž působí na řidiče jako „optická brzda“ což také zvyšuje
      bezpečnost silničního provozu. V úsecích před křižovatkami je možné tuto
      úpravu doplnit mezerovitou obrusnou vrstvou, s následnou prolívkou cementovou
      maltou (technologie asfaltocementového betonu), tato úprava zamezí vzniku
      kolejí a porušování vrstvy v exponovaných úsecích. Pozitivní přínos má
      tato úprava i v extravilánu, kde rovněž zvyšují bezpečnost silničního
      provozu.

      Emulzní kalové kryty, zejména emulzní mikrokoberce za
      studena se používají jak na asfaltové, tak cementobetonové kryty nejen ke
      zlepšení protismykových vlastností, tak i částečnému vyrovnání povrchu vozovky.
      Tloušťka těchto vrstev je závislá na velikosti zrna použitého kameniva.

      Díky dlouhodobé snaze o kontrolu a zlepšování povrchových
      vlastností vozovek dochází také k výzkumu a vývoji nových materiálů
      přispívajících ke zvýšení bezpečnosti a komfortu nejen motoristů, ale i
      obyvatel. Příkladem tak může být již zmíněná cementová prolívka, zdrsňující
      povrchy, případně asfalty modifikované pryžovým granulátem, apod.

      Ekonomické zhodnocení

      Také k nehodovosti je potřeba přistupovat
      z hlediska ekonomického. Vzhledem k počtu 681 usmrcených, 2 986
      těžce zraněných a 22 590 lehce zraněných za rok 2012 se ČR řadí ke státům s horšími
      statistikami. Finanční ztráta v důsledku usmrcení jedné osoby je
      statisticky vyčíslena na 17,6 milionu korun, což každoročně přináší
      nezanedbatelné zatížení českého státního rozpočtu. Pokud by se tyto finanční
      prostředky vynakládaly na prevenci proti vzniku dopravních nehod a odstranění
      rizikových úseků mělo by to nejenom pozitivní dopad na bezpečnost silničního
      provozu, ale také na ekonomiku.

      V rámci sledování závislosti vlivu povrchových
      vlastností na nehodovost bylo také vytvořeno několik Cost-Benefit analýz (CBA),
      které prokázaly vysokou efektivnost opatření na zlepšení povrchových vlastností
      vozovek na nehodovost.

      Na základě získaných dat bylo zjištěno, že na krátkých
      nehodových úsecích může podle uvedené CBA přinést 1 Kč vložená do údržby 10 až
      20 Kč socioekonomických úspor snížením následků nehod. Na delších úsecích
      pokrývající složité výškové a směrové poměry může 1 Kč vložená do údržby
      uspořit od 1 do 10 Kč socioekonomických nákladů. Na prvním sledovaném úseku
      opatřeném bezpečnostní protismykovou úpravou (BPÚ), kterou si vyžádala Policie
      Vyškov, byly roční průměrné škody při nehodách v objemu 4 milionů Kč sníženy na
      150 000 Kč ročně.

      Závěr

      Bezpečnost a plynulost silničního provozu se v současné
      stala prioritou číslo jedna v EU a ČR by měla tento trend následovat.
      Vytipováním, vhodnou údržbou a opravou nevyhovujících úseků z hlediska
      protismykových vlastností povrchů vozovek je snížit počet dopravních nehod a jejich
      sociálně-ekonomické dopady.

      Pilotní projekt komplexní diagnostiky silnic prvních tříd na
      Zlínsku představil možný efektivní systém hospodaření s vozovkou.
      K tomu, aby celý systém dobře fungoval a byl využíván, je potřeba
      součinnost správců silniční sítě s organizacemi, které zpracovávají podklady
      k provádění údržby a oprav vozovek i firmami realizujícími potřebné
      technologie. Součástí systému, který dlouhodobě ovlivňuje hospodaření
      s vozovkou, je také průběžné doplňování databáze naměřených dat tak, aby
      byl celý systém aktuální. Výhodou aktualizací je také to, že provedená opatření
      je možné kontrolovat průběžně v čase a operativně řešit případné závady,
      respektive reklamace.

      Vhodným plánováním, přípravou diagnostik a oprav lze dosáhnout
      optimalizace veškerých procesů, úsporu finančních prostředků a zvýšení
      bezpečnosti na silnicích. Budeme-li se řídit heslem naší společnosti „Lepší
      kvalita silnic pro Vaši bezpečnost“, zajistí se nejen lepší kvalita silnic, se
      kterou souvisí i bezpečnost a hospodárnost silničního provozu.

       

      Poděkování
      Tento výsledek byl získán za finančního přispění Technologické agentury ČR, projekt TA02030479.

      Literatura

       

      [1] Dopravní nehodovost za rok 2012. In: http://www.doipo.cz/tag/statistika-dopravnich-nehod-za-rok-2012/

      [4] Daňková, A., Budský,
      R. Škody při dopravních nehodách na silnicích ČR dosahují 1,5 % hrubého domácího produktu. In: http://www.czrso.cz/clanky/skody-pri-dopravnich-nehodach-na-silnicich-cr-dosahuji-1-5-hrubeho-domaciho-produktu/

      [6] Zákon č.13/1997 Sb. O pozemních komunikacích, v platném znění.

      [7] Vyhláška MDS c.104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, v platném znění.

      [8] ČSN 73 6101 – Projektování silnic a dálnic.

      [9] ČSN 73 6110 – Projektování místních komunikací.

      [10] TP 87 – Navrhování údržby a oprav netuhých vozovek

       

       

       

       

       

       

      Zpracoval:
      Ing. Tomáš Matějka

      Share
      0
      admin
      admin

      Related posts

      10.7.2016

      Vzorové poruchy netuhých vozovek


      Read more

      Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

      Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

      Jsme členem České silniční společnosti
      © 2017 Consultest s.r.o.